نمادهاي المپيك از ابتدا تاكنون
 
جهان تنیس
 
 
جمعه 6 مرداد 1391برچسب:نمادهاي المپيك, :: 13:33 ::  نويسنده : shahin & soad

نخستين بار در بازي‌هاي المپيك زمستاني 1968 «گرنوبل» بود كه پاي «نمادهاي عروسكي» به دنياي ورزش باز شد. بيشتر اين نمادها هم برگرفته از «حيوانات محلي» بوده‌اند و كمتر پيش آمده كه نمادي انساني با هدف تجاري ـ تبليغاتي به كار گرفته شود. هرچند گرنوبل برخلاف جانشينانش سرنوشتي تجاري نيافت.

نمادها در ورزش امروز جايگاهي ويژه يافته‌اند تا جايي كه در بسياري از اين رخدادها بيشتر نگاه‌ها به آنها دوخته مي‌شود تا لوگو يا پرچم رقابت‌ها. المپيك و پرچمش نيز از اين قاعده جدا نيست.

نمادهاي المپيك تابستاني

مکزیک 1968، کبوتر صلح Dove of Peace

اولین ماسکوت برای المپیک ها در سال 1968 مکزیک ایجاد شده بود یک تصویر خیلی ساده بود، این کبوتر صلح که نماد باز ها بود، نمادی از بازی ها برای صلح و آزادی بود، کشتار بزرگ دانش آموزان، مردم و تظاهرات کنندگان عادی و تماشاچیان، فقط ده روز قبل از شروع بازی ها رخ داده بود


مونیخ 1972، والدی Waldi

اولین نماد رسمی برای بازی های المپیک بود که در مونیخ نمادی آشنا به حساب می آمد، خطوط مستقیم و زندگی برخط آلمانی این معنی را می دهد که والدی هنوز بعد از 40 سال به صورت کاملا سرحال ایستاده است.

 

مونت ریال 1976، آمیک Amik

 

موسکو 1980، میشا Misha

نماد روسی ها برای المپیک 1980، صد البته، یک خرس ... با نام میشا (Misha  یا Mishka) بود که توسط Victor Chizhikov که بیش از 100 کتاب کودک طراحی کرده بود ایجاد شد که به صورت گسترده ای در بازی ها استفاده شد. و اولین ماسکوتی بود که به صورت بسیار عمومی و گسترده به فروش رفت تا جایی که به انیمه (Anime) ژاپن هم راه پیدا کرد.

نکته: میشا اولین ماسکوت المپیک بود که gf داشت!

لوس آنجلس 1984، سام، عقاب المپیک Sam the Olympic Eagle

این نماد، خب نماد خود آمریکا بود، نماد امری و فرماندهی که همواره بر جهان ابراز میدارد. این نماد به نام عمو سام مشهور شد که در آمریکا به خوبی شناخته شده است. این نماد در حالی بود که روسیه بازی های این دوره المپیک را تحریم کرده بود  که چهره آمریکا را به نمایش میگذاشت

سئول 1988، هودوری Hodori
با توجه به افزایش توجهات به ماسکوت های المپیک و چهره دوستانه و کودک پسند، با ارزش مالی و فروش بالا، طراحان این طرح را برای المپیک سئول ارائه کردند، این طرح، طرحی بود از Hodori، یک ببر سیبریایی، که هنوز هم گه گاه حوالی شهرها قابل مشاهده است.
نام Hodori از میان هزاران نامی که توسط مردم کره ارسال شده بودند انتخاب شد


بارسلونا 1992، کوبی Cobi
کوبی نمادی از Catalan Sheepdog بود که توسط پیکاسو طراحی شده بود، طرحی که برای این ماسکوت طراحی شده بود، نمادی از ساختار زندگی اجتماعی خاص مردمان کاتالان بود که به صورت گسترده ای در میان مردم و برای فروش موفق بود. کوبی در تبلیغات کوکاکولا و دانون (Danone) و همچنین نمایش های تلویزیونی مورد استفاده قرار گرفت.
زیبایی که کوبی داشت به زیبایی و قابلیت های میشا، سام و هودوری بود.
با وجود اینکه این نماد به خاطر ساختار اسپانیایی، پیکاسو-کوبی، در ابتدا به شدت مورد تمسخر واقع شد، اما در نهایت بعد از پایان المپیک به عنوان نماد و قهرمانی برای شهر قلمداد شد.

 

آتلانتا 1996، ایزی Izzy
ایزی اولین ماسکوتی بود که توسط کامپیوتر طراحی شد و همچنین بازی کامپیوتری خودش را داشت.

 

سیدنی 2000، اولی سید و میلی Olly, Syd and Millie
این گروه سه نفره احساسی، در آن دوره بسیار عمومی بود.

 

 

آتن 2004، Athena and Phevos
این طرح طرح ضعیفی بر مبنای یک افسانه قدیمی با نام terra cotta daidala از قرن 7 قبل از میلاد بود.

 

بیجینگ چین 2008، فووا Fuwa
آخرین المپیک برگزار شده دارای ماسکوتی به شکل زیر بود. الپیکی که برای ما هموارا با نام استادیوم آشیانه پرنده در یاد خواهد ماند. فووا که در اصطلاح به معنی موفق باشی عروسک، می باشد. در ادامه طراحی اولی سید و میلی بود. همانطور که برخی المپیک های قبلی هم داشتند، این المپیک از گروهی 5 نفره تشکیل شده بود با نام های Beibei, Jingjing, Huanhuan, Yingying, Nini، همگی دارای نام هایی خوش آوای دو بخشی بود که در زبان چینی برای تاثیر گذاشتن روی کودکان استفاده می شد.
ترکیب بخش اول نام این ماسکوت ها جمله Beijing huanying ni به معنی بیجینگ به شما خوش آمد می گوید می باشد.


 2012- لندن (انگليس)، ولنوك و مندويل


غول‌ برادران تك چشمي كه در صنايع فولاد بولتون ساخته شده‌ و يادآور رقابت‌هايي هستند كه شبيه المپيك امروزي‌ بودند. در سال 1850 در «ماچ ونلوك» و «استوك مندويل» انگليس بازي‌هايي شبيه به المپيك و پارالمپيك برگزار مي‌شد.

 
http://imna.ir/images/docs/000068/068012/images/IMNA-3.jpg

 



نظرات شما عزیزان:

persian.girl
ساعت14:04---6 مرداد 1391
سلام. وبلاگ خیلی قشنگی داری.به منم سر بزن.نظر فراموش نشه ها.اگه دوست داشتی منو با عنوان علم روز لینک کن و تو قسمت نظرات بگو با چه اسمی لینکت کنم.مرسی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ماریا شاراپووا - Мария Юрьевна Шарапова ویکتوریا آزارنکا - Вікторыя Азарэнка, Азаранка چند عکس از جوکوویچ در مسابقات مسترز قهرمانی جوکوویچ در مسابقات مسترز لندن جوايز تور حرفه اي تنيس مردان 2012 اعلام شدند بازی فدرر و نادال در میان شمع ها !!!!!! federer and nadal among the candles!!! راجر فدرر، مردی برای تمام اسپانسرها عکس عجیب از دیده شدن روح در استادیوم فوتبال! فدرر در لباس شماره 10 تیم ملی برزیل!!! بزرگترين راكت‌تنيس جهان +عکس بازی‌های پارالمپیک بوریس بکر معروفترين و جالب‌ترين نقل قولهاي المپیک بوسه قهرمان المپیکی بر دست مادر تلخ و شیرین المپیک لندن برای ایران جایگاه نهایی ایران و آخرین نتیجه رنکینگ مدال المپیک ۲۰۱۲ لندن عکس ها و تصاویر اختتامیه المپیک ۲۰۱۲ لندن
پيوندها
ثبت دامنه">افزایش آمار

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جهان تنیس و آدرس tennisworld.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان